air media wifi  سرویسی تماما ایرانی برای رفع کسالت مسافران

 

 “air media wifi” سرویسی است که مسافران از طریق آن می توانند از بانک اطلاعاتی و محتوای ذخیره شده روی این سیستم که در قالب صوت و تصویر و به صورت فیلم‌های کوتاه و بلند، محتوای خبری، کلیپ‌های موسیقی، برنامه‌های سرگرمی و آموزشی، دسته‌بندی شده‌اند؛ با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه و یا تبلت خود بدون نیاز به فعال‌سازی اینترنت استفاده کنند. در این‌باره با مهندس محمد بیژنی، مدیر شبکه air media wifi  شرکت مبین‌وان کیش گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

جناب مهندس لطفا درباره این پروژه توضیح بفرمایید

این پروژه ” air media wifi ” یا  ” in flight entertainment” داخل هواپیماست که سه سال پیش در شرکت مبین‌وان کیش استارت خورد. ساخت این دستگاه تماما توسط واحد فنی مهندسی خودمان انجام شد و 6 تا 8 ماه زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری آزمایش شد.

 

ایده اولیه این سرویس از کجا شکل گرفت؟

در ابتدا باید بگویم که شرکت مبین‌وان کیش هشتمین کشور دنیاست که می‌تواند این سرویس را در دنیا ارایه کند. از آن‌جا که بردن یک وسیله الکترونیک در داخل هواپیما‌های مسافربری نیازمند انجام تست‌های پیچیده است، این ایده در شرکت مبین‌وان کیش شکل گرفت. قابلیت این دستگاه بهتر از شرکت‌های خارجی است و تمام ساخت این دستگاه نیز در واحد مهندسی شرکت ما انجام شد. پس می‌توان از آن با افتخار به عنوان یک تولید ملی یاد کرد.

 

این سرویس غیر از هواپیما، در جای دیگر هم کاربرد دارد؟

بله. مشابه همین سرویس که نیازمند تست‌های خاص هم نبود، در اختیار شرکت‌های ریلی قرار گرفت و در قطارهای کوثر تجهیز شد. می‌توان در تمامی سرویس‌های حمل و نقل، هتل‌ها و مکان‌های عمومی از این سرویس استفاده کرد اما ، با توجه به این‌که ورود هر قطعه الکترونیکی نیازمند داشتن استاندارد‌های روز دنیا و آزمایش‌های محیطی است، کاربرد این سرویس در صنعت هواپیمایی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه نباید دستگاه‌ها موجب تداخل فرکانس در حین پرواز شوند.

 

این سرویس در پروازهای بین‌المللی هم کاربرد دارد؟

بله. ما بر این موضوع هم کار کردیم. انشاء‌الله قصد داریم مجوز بین‌المللی ارایه این سرویس را می‌گیریم. برای کشور‌های همسایه مثل عراق، افغانستان، کشور‌های آسیای مرکزی مثل تایلند و تایوان در حال بازاریابی هستیم. در حال حاضر این سرویس امکان خدمات‌دهی در شرکت‌های داخلی را دارد و ناوگان هواپیمایی بوئینگ ام ای آتا و ایرباس 320 آتا به این سرویس تجهیز شدند و با دو شرکت هواپیمایی دیگر هم در حال مذاکره و عقد قرارداد هستیم.

 

چه خدماتی از طریق این سرویس به کاربران ارایه می‌شود؟

ما چندین محتوا در داخل این دستگاه داریم. بخشی از آن، کلیپ‌های کوتاه ورزشی و کلیپ‌های مربوط به طبیعت و جهانگردی است. حتی امکان این را دارد که اطلاعات هتل‌ها، مراکز توریستی شهر مقصد را در این دستگاه بارگزاری کنیم تا مسافر حین پرواز از آن‌ها آگاه شود. مسافر بعد از پیاده شدن از هواپیما نیز می‌تواند ادامه فیلم یا محتوای مورد نظر خود را ببیند.

 

از زمانی که کاربر وارد هواپیما می‌شود تا زمانی که به این سرویس منتصل می‌شود، باید فرایند خاصی را طی کند؟

طبق قانون یاسا، این دستگاه اجازه ندارد در زمانی که هواپیما روی زمین است، روشن باشد. اما بعد از تیک‌آف، در حالت کروز یا استیبل شدن هواپیما فقط کافی است که مهماندار این دستگاه را روشن می‌کند تا بعد از چند ثانیه مسافر بدون آن‌که بخواهد یوزر خاصی را وارد کند، بتواند از این سرویس استفاده کند.

 

قابلیت ارسال عکس، لایو، سلفی از این سرویس وجود دارد؟

نه. به هیچ عنوان. ما نمی‌توانیم لایو بدیهم به این دلیل که سیستم هک نشود، از بالاترین و به‌روزترین نرم‌افزارها استفاده کرده‌ایم که امکان آن به هیچ وجه وجود نداشته باشد. به خاطر مسائل امنیتی ما این خدمت را در نظر نگرفتیم البته اگر شرکت‌های هواپیمایی بخواهند، ما می‌توانیم این خدمت را نیز به گونه‌ای در اختیار مسافران قرار دهیم. حتی اگر از ما حمایت شود، حاضریم باتری این دستگاه را حذف کنیم و آن را در رک هوایپما قرار دهیم تا  مسافران حتی بتوانند با موبایل خودشان موقعیت فعلی هواپیما، میزان مسافت باقی‌مانده و طی شده را ببیند. به این ترتیب، می‌توان این سرویس را از زمان حرکت هواپیما به عنوان یک جی‌پی اس در نظر گرفت. 

 

درباره آینده این سرویس بفرمایید

برنامه شرکت مبین‌وان کیش این است که ما پرتابل بودن این دستگاه را حذف کنیم و آن را در رَک هواپیما قرار دهیم. یعنی باتری را حذف کنیم. این تحقیقات در واحد فنی مهندسی انجام شده و امیدواریم به زودی بتوانیم این کار را هم انجام دهیم. امیدواریم شرکت‌های هواپیمایی داخلی از ما حمایت کنند.

می‌توانم به جرات بگویم که این دستگاه با مشابه خارجی خود قابل رقابت است و در بخش‌هایی‌ هم بسیار نسبت به آن جلو‌تر است. حمایت شرکت‌های داخلی برای جوانان این مرزو بوم نیاز است و صرف آنکه یک دستگاه ایرانی است نباید نسبت به مصرف آن مقاومت نشان داد .

 

از زمانی که اطن طرح کلیک خورد و چقدر از این طرح استفاده کردند؟

یک مساله‌ ایرلاینی در هواپیما، احساس خستگی مسافر در مسافت‌های یک ساعت به بالاست. مسافر مدام می‌خوابد و بیدار می‌شود. این خدمات در داخل هواپیما برای مسافران بسیار جذاب است چون می‌تواند از این طریق به سرویس‌های فیلم‌های کوتاه، بلند، موسیقی و …. دسترسی داشته باشد. فرم نظر سنجی در داخل این دستگاه وجود دارد و مسافر می‌تواندفرم نظرسنجی را مستقیما پر کند.

نظر سنجی مستقیما  به مدیرعامل آن شرکت ارسال می‌شود تا بتوانند نقاط ضعف و قوت آن شرکت را بررسی کنند.  به یقین، در مسافت‌های بالای یک‌ ساعت این سرویس برای مسافران جذاب است چون سرگرمی بسیار خوبی برای آن‌هاست.

واحد آیتی در شرکت‌های هواپمایی میزان رضایت‌مندی را بررسی می‌کنند تا بدانند این سرویس چگونه صورت می‌گیرد. نظرسنجی به صورت چهارگزینه‌ای نیست و کاربران می‌توانند نظر خود را شرح دهند. تا اینجا شاهد رضایتمندی مسافران بوده‌ایم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!