نایب رییس هیات مدیره و مسوول دپارتمان بینالملل شرکت مبینوان کیش در مصاحبه با روزنامه فناوران اطلاعات گفت: زیرساختهای لازم برای صادرات محتوای دیجیتال را آماده کردهایم و این آمادگی وجود دارد تا زمینه صادرات محصولات با کیفیت ایرانی را فراهم کنیم.
حمید نصیری با تاکید بر این که صادرات محتوای دیجیتال یک ضرورت است افزود: ما میتوانیم در کشور در حوزه صادرات محتوای دیجیتال اعم از بازیهای ویدیویی، اپلیکیشن، متن و… مزیت داشته باشیم.
وی با بیان این که برای صادرات محتوای دیجیتال، ابتدا باید محدودیتهای شناسایی شوند گفت: یکی از مشکلاتی که بسیاری از شرکتهای تولید کننده محتوا با آن مواجهند، نبود آگاهی و توان حقوقی کافی برای مذاکره و عقد قرارداد با شرتکتهای خارجی است. در این راه با ظرفیتی که در این مجموعه وجود داشت، ما زیرساختهای حقوقی لازم را فراهم کردهایم و مذاکره با شرکتهای خارجی، با توجه به مشاورههای حقوقی بینالملل صورت میگیرد.
نصیری مانع بعدی پیش پای صادر کنندگان را انتقال پول دانست و گفت: به این منظور نیز زیرساختهای لازم را فراهم کردهایم و لااقل ریسک این بخش را برای صادرکنندگان به شدت کاهش میدهیم.
نایب رییس هیات مدیره شرکت مبینوان کیش گفت: زیرساختهای فنی موضوع دیگری است تلاش کردیم با همراهی پارتنرهای خارجی، تعاملات لازم با اپراتورها و شرکتهای فعال این حوزه نیز انجام شود. در واقع اگر تا به امروز مبینوان کیش یک اگریگیتور خدمات ارزش افزوده همراه اول بوده، از ابتدای امسال تلاش کردهایم که همین نقش را در اپراتورهای بینالمللی جهت صادرات محتوا ایفا کنیم.
مسوول دپارتمان بینالملل مبینوان کیش گفت: اکنون بخشی از این زیرساختها آماده شده و اگر محصول استاندارد و مناسبی وجود داشته باشد، قابلیت صادرات دارد. اما آشنایی پیشین ما از بازار و همچنین کنکاشی که به طور خاص برای صادرات محصولات انجام دادیم نشان میدهد فعلا محصولات معدودی در بازار ایران با استانداردهای بینالمللی وجود دارند.
نصیری با بیان این که شرکتهای اسکاندیناوی از همان ابتدا با نگاه صادراتی فعال شده و در مدت زمان کوتاهی رشدهای بزرگی را تجربه میکنند گفت: در همین مدت محدود با تولیدکنندگان بازی وارد مذاکره شده و به این نتیجه رسیدیم که شکل و شمایل کاراکترها، موسیقی، سناریوها و… منطبق با استانداردهای ورود به بازارهای بینالمللی نیست.
نائب رییس هیات مدیره مبینوان گفت: مذاکراتی با بنیاد ملی بازیهای رایانهای صورت گرفته تا همکاری جدی در زمینه بازیهای ویدئویی صورت بگیرد. اکنون ما یک ناشر بینالمللی به معنای خاص کلمه در ایران نداریم، اما پتانسیل این که مبینوان در آینده تبدیل به یک ناشر بینالمللی شود وجود دارد. با این حال در حال حاضر قطعا بینیاز از مشاوره ناشران خبره دنیا نیستیم.
وی با بیان این که امیدواریم امسال شاهد آغاز صادرات محتوای دیجیتال باشیم گفت: ما پارا فراتر از نقش اگریگیتوری خود گذاشته و از شرکت مبین ایران به عنوان سهامدار اصلی این مجموعه قول گرفتهایم که اگر محصولی ویژگی صادراتی داشت، در جهت حمایت از توسعه صادرات محصولات ایرانی، حمایتهای مالی نیز از آن صورت بگیرد.
نصیری در پایان گفت: بیشتر تمرکز در حوزه محتوای دیجیتال، تا امروز روی تولید محتوا بوده است و کمتر به بازارسازی پرداختهایم در همین راستا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی مذاکراتی داشتهایم تا بخشی از حمایتها از این حوزه به مباحث توسعه بازار اختصاص یابد.