حمید نصیری، نایب رییس هیات مدیره و مسئول دپارتمان بینالملل شرکت مبینوان کیش که آذرماه امسال در سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، این تیم را همراهی میکرد،گفت: در این سفر که به همراه شرکتهای دانشبنیان صورت گرفت، فرصتهایی را در این کشور شناسایی کردیم. به نظر میآید که در آفریقا با بازار خیلی خوبی مواجه هستیم و آنها به شدت نیازمند تکنولوژی و صنایعی هستند که ارایه آن از سوی ایران مزیت محسوب میشود.
او با بیان اینکه شرکت مبینوان توانست با شرکت همتای خود در آفریقای جنوبی تفاهمنامهای را به امضا برساند، افزود: شرکت همتای ما در آفریقای جنوبی، در زمینه ارزشافزوده موبایل در سه کشور آفریقایی خدماتی ارایه میدهد. ما با این شرکت آغاز شده است و در حال شناسایی فعالیتهایی هستیم که میتوانیم آنها را تبدیل به قراردادهای آتی کنیم.
نصیری درپاسخ به این پرسش که با توجه به تحریمهای بینالمللی علیه ایران چقدر این بازار قابل اطمینان است؟ توضیح داد: به هر حال تحریمها وجود دارد و ما نمیتوانیم به این دلیل دست روی دست بگذاریم. ما باید راههایی را بیابیم تا بتوانیم در این شرایطی که به سر میبریم، کسبوکارمان را هم گسترش دهیم. در کسبوکار ما (نرمافزار) جدای از اینکه ما مزیتهای خوبی داریم، به نظر میرسد که تحریمها نیز کمتر میتواند جلوی صادرات این نوع خدمات را بگیرد.
او تاکید کرد: اگر ما سرویسهای خوب و قابل ارایهای داشته باشیم، این سرویس میتواند مخاطب خودش را در همه جای دنیا بیابد. بنابر این باید بکوشیم اولا محصولات خوبی را به دنیا عرضه کنیم و ثانیا اینکه بازار را برای تولیدکنندگان خوبمان در کشور گسترش دهیم. مبینوان به عنوان تجمیعکننده، میتواند بسترهای لازم را برای توسعه بازار تولیدکنندههای اپلیکیشها و نرمافزارها فراهم کند. این همان چیزی است که ما در پی رخ دادن آن هستیم.
او درباره تفاهمنامهای که با شرکت آفریقایی امضا شد، توضیح داد: این تفاهمنامه به صورت یک تعامل دوسویه است. بازار جدیدی به نام آفریقا پیش ما گشوده شده است. در این میان آموزش هم بخشی از تعاملات تکنولوژیکی ماست که در این بازار اتفاق میافتد.
نصیری با قدردانی از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برای تمرکز بر بازار آفاریقای جنوبی، گفت: بازر دنیا خیلی بزرگ است. فرصتهای زیادی برای شرکتهای دانشبنیان ایران وجود دارد که بتوانند در این بازار وارد شوند. اگرچه کشورهای آفریقایی از نظر بُعد جغرافیایی از ما دور هستند اما آنچه در این سفر دریافتم، این بود که ما در زمینه تکنولوژی، مهارتها و تخصصهای نیروی انسانی از آنها جلوتر هستیم و آنها نیازمند این خدمات هستند. بنابراین آفریقا در میان تمام بازارهای بینالمللی، بازار خوبی برای محصولات دانشبنیان ماست.
او با بیان اینکه شرکت مبینوان به عنوان یک تسهیلکننده صادراتی فعالیت میکند، افزود: این شرکت میکوشد زیرساختهای لازم را در این زمینه فراهم کند. بنابراین اگر ما بازاریابی میکنیم و سعی میکنیم بازارهای تازهای را جستوجو کنیم، منافع این کار برای تمام اکوسیستم و مجموعه شرکتهای تولیدکننده خدمات آیتی و نرمافزار است. مزیت کار ما این است که میتوانیم این ارتباط را فراهم کنیم. توصیه من به سایر شرکتهای دانشبنیان که در زمینه محصولات و خدمات نرمافزاری فعال هستند، این است که از بدو ایدهپردازی محصول یا خدماتشان، به بازارهای دنیا فکر کنند؛ نه فقط به بازارهای ایران.
به گفته نصیری، این امر کمک میکند طرز تفکر تولیدکنندگان نرافزار جهانی باشد و محصولات و خدماتشان در عینحال که کاربرد داخلی هم خواهد داشت، از مشتریان بینالمللی هم برخوردار باشند. شرکت مبینوان در خدمت این شرکتهاست و ما سعی میکنیم این امر را هم فرهنگسازی کنیم. به هر حال، هر محصول دیجیتال نیازمند یک درگاه پرداخت در سراسر دنیا نیاز دارد و ما کوشیدیم این بستر پرداخت موبایلی و غیر موبایلی را برای سرویسهای حاضر فراهم کنیم.
او درباره ارزیابی خود از میزان تفکر جهانی در تولید محصولات دانشبنیان ایرانی، توضیح داد: به نظر من داشتن چنین نگاهی در تولید محصولات دانشبنیان مغفول مانده است. دلیل این مساله آن است که خوشبختانه بازار ایران بازار بزرگی است و متاسفنه تولیدکنندههای ما به همین بازار داخلی بسنده کردهاند. اما موضوع صادرات به نظر من در این شرایط امری تکلیتفی است و باید فکرمان را توسعه دهیم و این کار را به عنوان یک وظیفه و رسالت برای خودمان درنظر بگیریم تا بتوانیم به کسب درآمدهای ارزی فکر کنیم. این همان چیزی است که کشورمان نیاز دارد.