به گزارش روزنامه قانون نخستین سمینار صادرات سرویس‌های دیجیتال» را با تمرکز بر «راهکارهای کسب درآمد ارزی از سرویس‌های دیجیتال» برگزار شد.

روابط عمومی شرکت مبین‌وان «نخستین سمینار صادرات سرویس‌های دیجیتال» را با تمرکز بر «راهکارهای کسب درآمد ارزی از سرویس‌های دیجیتال» در سالن همایش گروه خدمات مدیریت بصیر با حضور مهندس حمید نصیری «نایب رییس هیات‌مدیره شرکت مبین‌وان کیش»، رضا کاظمی «مدیر کسب‌وکار بین‌الملل مبین‌وان کیش»، آرش جعفری، «مشاور انتشار بین‌المللی مبین‌وان کیش»، مهرداد خاکپراقی «مشاور کسب‌وکار بین‌الملل مبین‌وان کیش»، نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و علاقه‌مندان به سرویس‌های دیجیتال برگزار کرد.

کسب‌وکار اینترنتی راحت‌ترین راه عبور از تحریم
مهندس حمید نصیری، «نایب رییس هیات‌مدیره شرکت مبین‌وان کیش» در این سمینار به معرفی فعالیت‌های این شرکت پرداخت و گفت: شرکت مبین‌وان کیش در سال 1389 تاسیس شد و در سال 1395 به پذیرش بازار دوم سازمان فرابورس ایران درآمد و تا این لحظه حدود 2 هزار سهام‌دار حقیقی و حقوقی دارد. عمده فعالیت این شرکت در ابتدا حول سرویس‌های ارزش‌افزوده موبایل، به عنوان تجمیع کننده همراه اول شروع شد. این کار با همکاری شرکت «وان» ایتالیا توسعه یافت.
وی با بیان این‌که بیش از 50 شرکت تامین‌کننده سرویس‌های‌ دیجیتال و محتوا داریم که از طریق ما سرویس‌های خود را تجاری‌سازی و در بستر اپراتور همراه اول عرضه می‌کنند، گفت: از طریق شرکت مبین‌وان کیش تاکنون بیش از یک‌هزار سرویس بر اپراتور همراه اول تجاری‌سازی شده است.
نایب رییس هیات‌مدیره شرکت مبین‌وان کیش ادامه داد: سرویس بعدی که مبین‌وان کیش به عنوان تجمیع کننده با آن همکاری می‌کند، سرویس 8 ستاره(8*) است که یک سرویس آی وی آر است. از طریق این سرویس می‌توانید در سراسر کشور بدون پیش‌کد به بستر شرکت مبین‌وان متصل و از خدمات آن بهره‌مند شوید. در 21 استان این خدمات ارایه می‌شود.
به گفته مهندس نصیری، سرویس دیگری که با مجوز وزارت ارشاد و رگلاتوری صداوسیما فعالیت می‌کند، سرویس «بین تو» است. این پلتفرم برای سرویس «مدیا وای فای» هم استفاده می‌شود و خدمات صوتی و تصویری را در طول سفر برای مسافران به صورت آفلاین تامین می‌کند.  
او ادامه داد: سرویس جدیدتر مبین‌وان کیش «مبین‌لند» نام دارد که اکنون بیش از 10 تیم در یک طبقه مبین‌وان در حال فعالیت بر این اساس هستند. حمایت‌های ما در این زمینه شامل حمایت‌های مادی و معنوی است. تا الان نزدیک به 50 سرویس کمک کردیم تا تجاری‌سازی شوند. سرویس جدید دیگر مبین‌وان کیش «سرویس بین‌الملل» است. هرچند این موضوع را دیر شروع کردیم اما تلاش ما کسب موفقیت در این عرصه است.
مهندس نصیری با اشاره به این‌که دسترسی به اینترنت در سال‌های نه‌چندان دور بسیار دشوارتر از اکنون بود، گفت: با این‌که اینترنت به سختی در دسترس قرار داشت، ما همیشه به این فکر می‌کردیم که اینترنت چه بستر مناسبی برای شکوفایی اقتصادی است. اما امروزه چه میزان از این فضای جدید بهره می‌گیریم؟ خبر خوش این است که هنوز خیلی برای کسب‌وکارها دیر نشده است و امروزه بیش از نیمی از کره زمین به شبکه‌های اینترنت و موبایل متصل هستند. این بازار بزرگی است که باید از آن بهره‌مند شد.

او اظهار کرد: ما امیدوار بودیم که در فضای مجازی بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم اما علی‌رغم آن‌که فضای بسیار خوبی فراهم است، ما همچنان فقط مصرف‌کننده هستیم و دانلود می‌کنیم. معتقدم که هرقدر هم که شرایط تحریم را سخت‌تر کنند، کسب‌وکار اینترنتی راحت‌ترین راه عبور از تحریم می‌تواند باشد. فروش یک کالای دیجیتال بسیار راحت‌تر از یک کالای فیزیکی است.
مهندس نصیری در ادامه به آمارهای مختلف در این زمینه پرداخت و گفت: ما در «منطقه منا» چقدر توانسته‌ایم فعال باشیم. این‌ها بازارهایی هستند که از آن‌ها غافل مانده‌ایم. متاسفانه تفکر ما در تولید بازی فقط به بازار 80 میلیونی ایران توجه دارد و بازی‌های ساخته شده با هزینه‌های گزاف، از ابتدا تک‌زبانه ساخته می‌شوند. در حالی که باید زیرساخت‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد که بتوان بازار سایر زبان‌ها را هم به دست آورد.
نایب رییس هیات‌مدیره شرکت مبین‌وان کیش تاکید کرد: باید تولیداتی داشته باشیم که به درآمد ارزی برای کشور بیانجامد و سرویس‌های دیجیتال این قابلیت را دارد. به هیچ‌وجه نمی‌توان جلوی انتشار نرم‌افزار را در سطح جهان گرفت. این به تنهایی شدنی نیست و باید تمام اکوسیستم با یکدیگر همراه باشند تا بتوان به سودآوری ارزی برای کشور کمک کرد.
او یادآور شد: در شرکت «مبین‌وان کیش» سعی کردیم کمک‌های دولتی را نیز در این زمینه به کار بگیریم تا اَرز‌آوری دیجیتال را میسر کنیم. استارت‌آپ‌ها و فریلنسرها باید به این فرصت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند. سهم ما در بازار جهانی بیش از این‌هاست و امیدوارم با همکاری بتوانیم این سهم را گسترش دهیم.

ارایه خدمات جدید برای سهولت در کسب‌و‌کار‌های دیجیتالي رضا کاظمی مدیر کسب‌و‌کار بین‌الملل شرکت مبین‌وان کیش نیز در این همایش گفت: شرکت «مبین‌وان کیش» زیرساخت‌های حقوقی، مالی، فنی و بازاریابی سرویس‌های دیجیتال را به صورت بین‌المللی فراهم آورده است. تامین سرمایه مورد نیاز برای بومی‌سازی محصولات دیجیتال چالش مهم در این زمینه است. فعالان اکوسیستم در این زمینه دغدغه داشتند و بومی‌سازی بازی‌ها برای صاحبان مارکت‌های ایرانی هزینه‌بر است. مثلا یک بازی ایرانی برای آن‌که برای عرب‌زبان‌ها بومی ‌شود، نیازمند کاراکتر، زبان، وُیس و … است که تمامی این‌ها هزینه‌بردار است. تامین این سرمایه را در «مبین‌وان کیش» مدنظر قرار داده‌ایم. ما تفاهم‌نامه‌ای با صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر شریف امضا کردیم که بتواینم بودجه مورد نیاز را برای کاستومایز سرویس‌های دیجیتال بازار‌های مورد هدف تامین کنیم. این بودجه هر چند محدود است، اما وجود دارد.
مدیر کسب‌وکار بین‌الملل مبین‌وان کیش دربیان دیگر خدمات «مبین‌وان کیش» توضیح داد: کار دیگری که در این زمینه انجام دادیم این است که یک صندوق سرمایه‌گذاری گیم و انیمیشن ایجاد کنیم که به طور جدی بتواند به تولید گیم و انیمیشن صادراتی کمک کند. چون در این حوزه بیش از چند مورد اثرِ حرفه‌ای درسطح بین‌الملل نداریم.
به گفته او، سرمایه‌ای که برای نشر و تبلیغات بین‌المللی نیاز است، دغدغه دیگر است. اگر بخواهیم یک کاربر وفادار بازی موبایلی جذب کنید که منجر به درآمد ماهانه 5 دلار شود، باید حدود 30 دلار برای جذب چنین کاربری هزینه کنید. جذب سرمایه مورد نیاز برای پابلیش، بسیار مهم است. هلدینگ «مبین‌ایران» از این سرویس‌های دیجیتال حمایت می‌کند. هلدینگ سرمایه‌ای را برای حمایت از کاستومایز کردن سرویس‌های دیجیتال به میان آورده است. در حال مذاکره با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تبدیل شدن به تسهیل‌گر صادراتی هستیم تا بتوانیم از آن منابع مالی هم برای حمایت از سرویس‌های دیجیتال استفاده کنیم.

راهکارهایی برای توسعه کسب‌وکار اینترنتی
آرش جعفری، «مشاور بین‌الملل مبین‌وان کیش» نیز گفت: بعضی محصولات در زمان تولید هیچ فکری درباره بازارهای هدف و توجه به رده‌های سنی و مسائلی از این دست نداشته‌‌اند. این در حالی است که هر کسی از زمانی که آن محصول را می‌سازد، مشغول انتشار محصولش است.
او درباره انتشار آزمایشی توضیح داد: در گذشته چیزی با عنوان انتشار آزمایشی نداشتیم و این کار فقط شامل بازی نیست؛ همه محتوا‌هایی که در بستر موبایل ارایه می‌شود را در بر می‌گیرد. این انتشار آزمایشی، یک زبان گفت‌وگو بین بازارهای مختلف برقرار می‌کند. کافی است که سبک، زیرسبک، نوع محتوا، و متریک‌ها را توضیح دهیم و ویدئو را به نمایش بگذاریم. در بازار محلی آزمایشی می‌توان نشان داد که چقدر توانستیم نصب بگیریم و متریک‌های دیگر مثل نوعِ کاربران را نشان دهیم.
مشاور بین‌الملل مبین‌وان کیش تاکید کرد: حتما باید طرح انتشار داشته باشیم. چون اگر موفق بشویم یک ناشر پیدا کنیم، همه چیز در زمین ناشر خواهد بود. باید یک بار هم که شده، بالای سر یک طرح انتشار باشیم. منظورم طرح انتشار خارجی نیست. موقع ساخت محصول سرنوشت آن را تعیین کنیم.

تاکید بر بازاریابی در کشورهایی با توده جمعیتی بالا
در ادامه، مهرداد خاکپراقی، مشاور کسب‌وکار بین‌الملل مبین‌وان کیش نیز اظهار کرد: خاستگاه سرویس‌های ارزش‌افزوده در کشورهای اسکاندیناوی و برای فروش پمپ بنزین بوده است. این روند برای خدمات ملموس‌تری مثل سوخت، کتاب، ابزارهایی که از اینترنت می‌خرید، خیلی ادامه پیدا نکرد. مثال‌های کمی از کشور‌هایی وجود دارد که اجازه این کار را می‌دهند.
به گفته مشاور کسب‌وکار بین‌الملل «مبین‌وان کیش» مشابه اسنپ در کشور استونی وجود دارد با این تفاوت که به شما اجازه می‌دهد که شما سفر کنید و پول آن را نپردازید اما این هزینه روی قبض موبایل شما درج شود. در سنگاپور هم می‌توانید به همین ترتیب کالا بخرید. آن‌چه در این کشورها اهمیت یافته است، بهره‌گیری از موبایل برای دریافت خدمات است. این امر به عنوان خدمات موبایلی در بسیاری از کشورها پذیرفته شده است.
او با بیان این‌که هندوستان، چین، روسیه، ترکیه، آفریقای جنوبی، اندونزی و مکزیک به دلیل چگالی جمعیتی، بازار خوبی هستند، گفت:این همان است استعدادی که ایران هم داشت و توانست تامین‌کنندگان خدمات دیجیتال را ترغیب کند. در کشورهایی مثل ترکیه، هند، و برزیل با جمعیتی مواجه هستیم که اگر تلاش کنیم، می‌توانیم موفق باشیم.
او یادآور شد: کشورهای دیگری هستند که در دی سی بی مستعد هستند. دلیل این است که افراد بودجه محدودی را برای پرداخت قبض موبایل اختصاص می‌دهند. خیلی از اپراتورها از این وضع نگران‌اند و اجازه نمی‌دهند شما سرویس‌های زیادی را به آن بیافزایید. چون می‌گویند ممکن است کاربر تغییر رویه دهد.
خاکپراقی اظهار کرد: علاوه بر جمعیت، یک عامل دیگر بر دریافت درآمد از روی قبض موبایل موثر است و آن میزان درآمدی است که اپراتور از کاربر دارد. دریافت درآمد بالا فضایی را برای ارایه خدمات باز می‌کنند. نوع پرداخت روی موبایل و کردیت کارد، چقدر با هم متفاوتند؟ اگر کاربر به دلایلی نخواهد از همان روشی که شما ارایه دادید، پرداخت را انجام دهد، شما متضرر می‌شود. چون کاربر احتمالا سرویس شما را ترک خواهد کرد.
به گفته این کارشناس، توریج پرداخت‌های اندرویدی در برخی کشورها وجود دارد. این موضوع با درآمدهای سرانه آن کشورها در ارتباط است. در خارج از ایران این خدمات را علاوه بر «گوگل‌پلی» سرویس‌های متنوعی اریه می‌‌کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!