به گزارش فاوا پرس رسانه فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ ممکن است شما ندانید رایانش ابری چیست و چه مفهومی دارد؛ اما اگر تا کنون از سرویس‌های گوگل یا مایکروسافت استفاده کرده باشید، بدون آن که خود بدانید استفاده از آن را تجربه کرده‌اید. رایانش ابری در واقع بستری است برای به کارگیری ظرفیت‌ها شبکه‌ی اینترنت برای استفاده‌ی بهینه از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها به عنوان یک سرویس یکپارچه.

رایانش ابری یا Cloud Computing از مهم‌ترین فناوری‌های روز دنیا به شمار می‌رود که باعث ایجاد تحولات عظیمی در دنیای فناوری اطلاعات شده است. اگر به زبان ساده بخواهیم رایانش ابری را تعریف کنیم؛ به دیتاسنترها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی است که با استفاده از تقسیم‌بندی منابع به منظور دست‌یابی به صرفه‌جویی منابع مورد استفاده در شبکه، سرویس‌های پردازشی را به صورت یک‌پارچه و بر بستر وب به کاربر ارایه می‌دهد. پس به طور کلی، رایانش ابری مجموعه‌ای از فن‌آوری‌ها و راهکارها است که منابع پردازشی و ذخیره‌سازی را فرای وابستگی به سخت‌افزار و سیستم عامل‌ها، برای کاربران فراهم می‌کند.

دلیل نام‌گذاری این فن‌آوری، این است که اینترنت از نماد ابر به عنوان یک امر انتزاعی برای زیرساخت‌های پیچیده در سیستم استفاده می‌کند. در رایانش ابری چندین سرور یا دیتاسنتر با استفاده از فناوری‌های خاص به هم متصل شده و قدرت پردازش و ذخیره‌سازی مقیاس‌پذیر و قابل رشدی را برای کاربر فراهم می‌آورند تا بدون دغدغه و درگیری با سیستم عامل و سخت‌افزار تنها سرویس نهایی را که نیاز دارد دریافت کند.

با استفاده از رایانش ابری دیگر کاربران نیازی به پیکربندی سرویس یا تامین سخت‌افزار نداشته و می‌توانند در هر لحظه سرویس و منابع دلخواه خود را استفاده کنند. به دلیل مزیت‌های بسیار خوبی که استفاده از این فناوری دارد، بسیاری از شرکت‌ها، سایت‌های بزرگ اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایلی به سمت استفاده از آن رفته‌اند.

منابع رایانش ابری مجازی هستند و قابلیت گسترش دارند؛ این منابع از طریق شبکه‌های محلی و اینترنت قابل دسترسی بوده و هر کاربر بر اساس نیازی که دارد، بدون نیاز به تجهیزات پردازشی می‌تواند سرویس مورد نظر خود را دریافت کند. 

هدف اصلی رایانش ابری نیز دسترسی به همین منابع عظیم محاسباتی به صورت مجازی است. هزینه‌ای که کاربر برای استفاده از این سرویس پرداخت می‌کند، براساس میزان استفاده و مدت زمان استفاده از منابع محاسبه می‌شود که در مقایسه با رایانش معمولی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

در ایران نیز با توسعه‌ی خدمات آنلاین و گسترش دسترسی کاربران به اینترنت و این خدمات و افزایش زیرساخت‌های شبکه، تعدادی از شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان به سمت ارایه‌ی زیرساخت‌های رایانش ابری حرکت کرده‌اند که توانسته‌اند خدمات استانداردی را به کاربران خود ارایه دهند. 

شرکت مبین وان نیز در سال جاری و با استفاده از زیرساخت‌های موجود و دیتاسنتر با کیفیت خود نسبت به ارایه‌ی این فن‌آوری به شرکت‌ها و سازمان‌ها اقدام کرده است که در کوتاه زمانی توانسته است جایگاه قابل قبولی در میان مدعیان داخلی این زمینه کسب نماید.

12 دلیل که برای این که از رایانش ابری استفاده کنیم

پویایی رایانش ابری باعث می‌شود دسترسی به داده‌ها از هر طریق ـ تلفن همراه، لپ‌تاپ و غیره ـ برای کاربران امکان‌پذیر باشد

اما پرسش اساسی این است؛ چه مزایا و دلایلی وجود دارد که شرکت‌ها و خدمات آنلاین ملزم می‌سازد تا برای استفاده از رایانش ابری هزینه کنند؟

ما در ادامه 12 دلیل اصلی برای استفاده از این فن‌آوری در کسب‌وکارها را ذکر می‌کنیم. دلایل و مزایایی که با استفاده از فن‌آوری رایانش ابری شرکت مبین وان و دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه باعث ایجاد مزیت رقابتی برای کسب‌وکارهای آنلاین در زیست‌بوم فن‌آوری کشور می‌گردد.

1- حفظ سرمایه و صرفه جویی در هزینه‌ها

تهیه‌ی دیتاسنتر هزینه‌ی بسیار زیادی را در پی دارد، ضمن این که فضای نگهداری و نیز خدمات پشتیبانی از این تجهیزات نیز باعث تحمیل هزینه‌های بسیاری می‌شود. با استفاده از سرویس‌های ابری حدود 35 تا 40 درصد از هزینه‌های مربوط به تهیه‌ی سخت‌افزار کاهش می‌یابد. هم‌چنین در این فن‌آوری کاربر براساس میزان تقاضایی که دارد از منابع استفاده می‌کند و هزینه را هم بر اساس همین میزان استفاده باید بپردازد. دیگر هزینه‌ای که در این فن‌آوری کاربر از پرداخت آن معاف می‌گردد، هزینه‌ی استهلاک سخت‌افزار و تعمیرات آن‌ها است.

2- افزایش امنیت در رایانش ابری

کاربران رایانش ابری در محیط کاملا مجزا و قابل کنترل، از کاربران دیگر، امور کاری خود را انجام می‌دهند. این ویژگی اعمال سیاست‌های امنیتی بر روی اطلاعات موجود را ممکن می‌سازد.

اطلاعاتی که در هر سرور ذخیره می‌شود بسیار محرمانه است، به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها اطلاعات محرمانه‌ی خودشان را در فضای ابری بارگذاری می‌کنند. درز اطلاعات از سازمان‌ها بیش‌تر از سمت کارکنان اتفاق می‌افتد؛ آمارهای نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که برای بیش از 90 درصد کسب‌وکارها استفاده از خدمات ابری باعث افزایش امنیت اطلاعاتی آنان شده است.

قابلیت فراوانی (Redundancy) و بازیابی (Disaster) داده‌ها در این فن‌آوری باعث ذخیره‌ی هم زمان اطلاعات کاربران در چندین نقطه می‌شود و این افزایش امنیت و ایمن ماندن داده از گزندهای احتمالی را در پی دارد.

3- حفظ تمرکز بر کسب‌وکار

شرکت‌ها و سازمان‌های موفق، امروزه به خوبی فهمیده‌اند که ایجاد یک بخش فناوری اطلاعات (IT) گسترده در ساختار داخلی خود علاوه بر ایجاد هزینه‌های بالا، مانع تمرکز آن‌ها بر زمینه‌های اصلی کسب‌وکار می‌گردد. به همین دلیل، اغلب به خرید سرویس‌های رایانش ابری روی آورده‌اند که مقرون‌به‌صرفه‌تر و قابل اطمینان‌تر بوده و به ایشان اجازه می‌دهد تا منابع محدود خودشان را تنها به رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار اصلی خود معطوف سازند.

4- چابکی و مهارت در کسب‌وکار

کسب‌وکارهایی که در زمینه‌ی فن‌آوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اغلب به دلیل سرمایه، منابع و زمان ناکافی در سازگاری با تغییرات ناگهانی بازار ناتوان بوده و توانایی پاسخ به فشارهای رقابتی در این برهه‌های زمانی را ندارند. یکی از مزایای بهره‌مندی از رایانش ابری این است که ویژگی‌های موجود در این فن‌آوری، چنین موانعی را از مقابل کسب‌وکارها برداشته و به آن‌ها امکان می‌دهد تا به سرعت خودشان را با تغییرات و فن‌آوری‌های روز دنیا مطابقت دهند، و برای این کار هزینه‌های به مراتب کم‌تری را نیز نسبت به سایر روش‌ها متحمل شوند.

5- مقیاس‌پذیری

کسب‌وکارهایی که در بازه‌های زمانی مختلف با تقاضاها و بار کاری متفاوتی روبه‌رو هستند، با استفاده از خدمات رایانش ابری می‌توانند از مزیت افزایش و یا کاهش موقت ظرفیت‌های شبکه‌ای بهره ببرند. بدین شکل کسب‌وکارها می‌توانند بدون خرید سخت‌افزار و نرم‌افزاری که در بازه‌های زمانی دیگر مورد استفاده‌ی آن‌ها نخواهد بود، به اهداف مورد نظر خود دست یابند و از اعمال هزینه‌های اضافی و بدون کارآیی بپرهیزند.

6- انعطاف‌پذیری و پویایی

اگر یک کسب‌وکار بیش از حد، درگیر ذخیره‌سازی و تهیه‌ی فضاهای زیرساختی شبکه گردد به طور حتم فرصت کم‌تری برای پرداختن به اهداف اصلی خواهد داشت؛ اما با انعطاف‌پذیری که سرویس‌های رایانش ابری در ارایه‌ی خدمات در لحظه به کاربران دارند، باعث می‌شوند تقاضای آنان به سرعت مرتفع شود که این مزیت باعث کاهش دغدغه‌های صاحبان کسب‌وکارها خواهد شد. 

هم‌چنین از دیگر مزایای رایانش ابری، پویایی آن است که باعث می‌شود دسترسی به داده‌های سازمانی از هر طریق ـ تلفن همراه، لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌ها ـ برای کاربران امکان‌پذیر باشد. برای افرادی که کارهای زیادی دارند و یا به مدت طولانی خارج از محیط کاری هستند این موضوع بسیار مهم است. در واقع استفاده از سرویس‌های ابری باعث ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای کارمندان است تا بتوانند از راه دور نیز کارشان را انجام دهند.

7- دسترسی بدون محدودیت جغرافیایی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های فن‌آوری رایانش ابری، توانایی انجام کسب‌وکار بدون مرز است. در واقع هرگاه که کاربر به اینترنت دسترسی داشته باشد، فارغ از این که در کجای کره‌ی خاکی قرار گرفته است، می‌تواند به برنامه‌ها، خدمات و داده‌های خود دسترسی داشته باشد و این کیفیت این دسترسی تنها به کیفیت دسترسی او به پهنای باند مناسب بستگی خواهد داشت و سایر عوامل حذف شده‌اند.

8- سازگاری با نیازهای کاربر

اغلب کسب‌و‌کارها در جهت ارتقا و افزایش فروش؛ آخرین و بهترین نرم‌افزارهای موجود را خریداری می‌کنند. اما خیلی از اوقات حتی این برنامه‌ها نیز نمی‌توانند نیازهای یک شرکت را به طور کامل برآورده نمایند. از مزایای رایانش ابری این است که به کاربران اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های سفارشی خود را بسازند. ساخت برنامه‌ای خاص بر اساس سفارش‌هاو نیازهای کسب‌وکارها، می‌تواند آن‌ها را در رقابت با مشتریان پیشرو سازد.

9- بینش بهتر و دقیق‌تر

در عصر صفر و یک، داده همان قدرت و پول هستد و در دنیایی که از داده‌های رو به افزایش ساختار یافته و بدون ساختار آکنده شده است؛ بیش از نیمی از سازمان‌های پیشرو از آنالیزورها برای تحلیل و بینش بهتر داده‌های بزرگ بهره می‌برند، امری که به آن‌ها کمک می‌کند در جذب سرمایه‌ها، فرصت‌ها و مشتری‌ها دارای مزیت رقابتی باشند.

کاربران با ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری خواهند توانست به راحتی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. فضای جست‌وجو و دستیابی آسان به اطلاعات از مزیت‌هایی است که سرویس‌های رایانش ابری فراهم کرده‌اند.

10- بازده بالا و کنترل کیفیت

یکی دیگر از مزایای مهم رایانش ابری این است که کاربران سازمانی می‌توانند بدون نگرانی در رابطه با هزینه‌های زیرساختی یا نگهداری، برنامه‌های کاربردی خود را به بازار عرضه کنند. امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات در چنین فضایی نیز باعث نظارت گروهی از افراد بر اطلاعات خواهد شد که این موضوع باعث کاهش خطاهای بارگذاری می‌شود.

11- به روز رسانی خودکار

به‌روزرسانی نرم‌افزاری از جمله موارد مهمی است که باید هر کسب‌وکاری در نظر گرفته داشته باشد. اما برای افرادی که به دلیل مشغله‌ی کاری زمان کافی برای انجام این امور ندارند، به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها شرط مهمی است که باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. سرویس‌های رایانش ابری با داشتن امکان به‌روزرسانی خودکار کمک بسیار خوبی برای کسب و کارها هستند؛ مساله‌ای که از مزایای مهم رایانش ابری به حساب می‌آید.

12- کاهش نیاز به تامین لایسنس معتبر

در رایانش ابری نرم‌افزارها و سورس‌ها در یک محیط متمرکز ابری اجرا می‌شوند و در نتیجه در بیش‌تر موارد احتیاج به تامین لایسنس‌های معتبر جداگانه برای هر کاربر نداشته و هزینه‌ها را در مقایسه با استفاده از نرم‌افزار و یا سورس به صورت مجزا و مستقل در هر سیستم جداگانه کاهش می‌دهد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!