به گزارش روابط عمومی شرکت مبین وان به نقل از سایت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران موضوع خدمات ارزش های افزوده و خدمات محتوای دیجیتالی از موضوعاتی است که در اکوسیستم فناوری اطلاعات بسیار بحث برانگیز بوده است. در واقع بحث‌هایی هم وجود دارد که این حوزه اساسا باید بخشی از صنعت آی تی به حساب بیاید یا در واقع کاری است که باید بر عهده سازمانی مانند وزارت ارشاد قرار بگیرد.

شرکت‌هایی که در این حوزه کار می کنند هم به مجوزهایی مانند مجوز رسانه های دیجیتال احتیاج دارند، یعنی رگولاتوری این حوزه در بخش دیگری هم در حال انجام است. اما با توسعه سرویس های نسل سوم اینترنت و پس از آن، نقش توسعه نرم افزار در کنار توسعه محتوا اهمیت یافت و در طول دو سال گذشته شرکت‌هایی که بر نرم افزار معطوف شده بودند با قدرت بیشتر وارد بازار شدند.

در اوایل سال ۹۷ پیشنهاد تاسیس این کمیسیون زیر عنوان کمیسیون خدمات محتوایی و ارزش افزوده مطرح شد تا فضایی برای هم فکری و هم افزایی فراهم شود. در همین راستا بازیگران اصلی این حوزه تصمیم گرفتند در تشکیل این کمیسیون برای بهبود کیفیت خدمات و بهبود شرایط صنفی، در سازمان نظام صنفی رایانه ای مشارکت کنند. صابر امامی رییس این کمیسیون می گوید:« به نظرم در آینده نزدیک در حوزه خدمات محتوایی شرکت های زیادی وارد این عرصه شوند، همان گونه که در بازار جهانی شاهد هستیم کسب و کار ارائه سرویس های دیجیتالی، سهم زیادی از تولید ناخالص ملی را از آن خود کرده‌اند. در حالی که در کشور ما اصلا سهم بزرگی وجود ندارد، یعنی ما درباره دهم درصد صحبت می کنیم. در کشورهای توسعه یافته حدود ۸درصد سهم حوزه محتواست که نیمی از آن متعلق محتوای دیجیتالی است. در آمریکای شمالی و اروپای غربی این رقم از این هم بیشتر است.»

رییس کمیسیون خدمات محتوایی و ارزش افزوده سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران ادامه می دهد:« در کشور ما این رقم برای محتوا حداکثر 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی است . حالا این که چه بخشی از آن به محتوای دیجیتال اختصاص دارد، اهمیت زیادی ندارد چون به نسبت کل عدد بزرگی نیست. می خواهم بگویم یک اقیانوس آرام پیش روی ماست و قطعا به زودی شاهد ظهور فعالان متعدد دیگری در این حوزه با توجه به پتانسیل موجود خواهیم بود. اهمیت کار ما در این کمیسیون در آینده بیشتر مشخص خواهد شد. »

سید صابر امامی می گوید مشارکت فعالان این حوزه در این کمیسیون بسیار مطلوب بوده است چرا که برای اولین بار فرصتی برای فعالیت صنفی به وجود آمدهاست که فعالان بتوانند با همفکری فضا را بهبود ببخشند. اکوسیستم پیش از این تحت تاثیر شرکت های تجمیع کننده بوده، اما فضای این کمیسیون به سمتی رفته که شرکت های تولید کننده محتوا و تولید کننده سرویس بتوانند در کنار تجمیع کننده ها با هم فعالیت کنند.

محسن یوسف پور دبیر کمیسیون ارائه کنندگان خدمات محتوا و ارزش افزوده می گوید:« این حوزه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی به وجود آورده است. به طور مستقیم حدودا ۴۰۰ شرکت در سراسر کشور وجود دارند که هر کدام به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ نفر نیرو دارند. اما تا جایی که ما توانستیم آمار را بررسی کنیم حدود ۱۰هزار شغل غیر مستقیم به کمک خدمات محتوایی و ارزش افزوده به وجود آمده است، یعنی ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور همه یا قسمتی از شغل خود را از طریق این صنعت به انجام می رسانند. این صنعت بسیار جوان است و چون مسیر رشد به خاطر اتفاقات مختلف و موانع بسیار، به صورت بسیار کند پیش رفته، جای زیادی برای شتاب و توسعه سریع وجود دارد.»

یوسف پور می گوید این صنعت می تواند سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی داشته باشد و اتفاقا صنعتی است که کمترین تاثیرات را از اتفاقات بین المللی و شرایط تحریم بگیرد و در عین حال کمک اقتصادی به کشور هم بکند. او معتقد است در حالی که صفر تا صد زنجیره ارزش این صنعت می تواند در داخل کشورتامین شود و دسترسی خدمات را هم برای همه در سراسر کشور آسان تر کند. یکی از جدی ترین ابزارهای ایجاد عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت های برابر توسعه خدمات دیجیتالی است که می تواند شفافیت‌ زیادی هم ایجاد کند. خیلی از مشکلاتی که در جامعه داریم با حرکت به سمت دیجیتالی کردن خدمات و عرضه خدمات در فضای دیجیتال قابل حل است. رییس و نایب رییس کمیسیون خدمات دیجیتال می گویند این کمیسیون تلاش می کند این کمیسیون را تشکیل داده اند تا مسیر توسعه دیجیتال و حل مشکلات کشور در شرایط فعلی با کمک فعالان این حوزه هموار کنند و به روند کاری که این کمیسیون در پیش گرفته هم بسیار امیدوارند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!